Retrospective exhibition of Pablo Suárez (Buenos Aires, 1937-2006), a central figure of the local scene in Buenos Aires over four decades, from the 60s to the 2000s. The exhibition brings together a selection of 100 works, including paintings, drawings, objects and sculptures, as well as archival material never seen before that come up from the research project carried out by the curators, Jimena Ferreiro and Rafael Cippolini, together with the Curatorial Department of the museum.
The project focuses on the issues addressed by Pablo Suárez and his particular discursive enunciation –where "the plebeian" prevails– as the perversion of the form and symptom of the degraded culture. This personal inscription will be an invitation to analyze the personal mythology of Suárez in relation to his images and his place in the history of Argentine art, central and marginal at the same time. The exhibition also highlights the influences between Suarez and other generations, a central aspect to understand his legacy.
Buenos Aires, 1937-2006
Throughout his career, Pablo Suárez used an array of materials, supports and media, including painting, sculpture and installation, to engage in an ongoing and incisive dialogue with the world around him. His first solo exhibition was held in 1961 at the Lirolay Gallery in Buenos Aires. It was presented by Alberto Greco. During the 1960s, he became one of the most important advocates of avant-garde art. He participated in the Experiencias Visuales at the Instituto Di Tella. Along with Oscar Bony, Roberto Jacoby, Ricardo Carreira, Margarita Paksa and others, he produced a political strain of art whose most powerful manifestation was the collective protest work *Tucumán Arde*, made together with artists from Rosario and Buenos Aires.
In the 1980s he was part of Nueva Imagen and Periferia groups; and in the 1990s he exerted a great influence on the artists linked to the Rojas Cultural Center and the Taller de Barracas, where he worked as a teacher together with Luis F. Benedit. In 1987, he was granted the Premio Gunther for Painting. In 1992, he was awarded a Diploma of Merit from the Premio Konex for new proposals in the field of the visual arts. In 1999, he was awarded the Premio Costantini. In 2000, he moved to Colonia del Sacramento, Uruguay. He died in Buenos Aires at the age of sixty-nine.
Selected individual exhibitions: “Pablo Suárez”, o “El prostíbulo”, o “El burdel”, Galería Lirolay (1964); “Pablo Suárez. Desde Mataderos”, Estudio Giesso (1984); “Pablo Suárez. De hombres y bestias”, Instituto de Cooperación Iberoamericana (ICI) (1993); “Pablo Suárez”, Museo Castagnino + macro, Centro Cultural Recoleta, Museo Caraffa, Museo Nacional de Bellas Artes Neuquén (2008). Selected group exhibitions: “Rodríguez Arias, Oscar Palacio, Pablo Suárez, Juan C. Stoppani”, Galería Lirolay (1964); “De Marziani, Martino, Suárez”, XVI Bienal de San Pablo (1981); “La Nueva Imagen, Juan José Cambre, Ana Eckell, Fernando Fazzolari, Guillermo Kuitca, Alejandro Prior, Armando Rearte, Juan Pablo Renzi, Pablo Suárez”, XVIII Bienal de San Pablo (1985); “Harte, Pombo, Suárez”, Centro Cultural Ricardo Rojas (1989); “Libero Badii, Edgardo Vigo, Pablo Suárez”, XXII Bienal Internacional de San Pablo (1994); “Memoria y libertad en el arte argentino del siglo XX”, Bienal de Venecia (2011).
Miércoles 5 de diciembre a las 18:00. Biblioteca
En ocasión de la muestra Pablo Suárez, Narciso plebeyo, la curadora y especialista en arte Laura Batkis brindará una charla para trazar un recorrido por toda su producción.
Por Laura Batkis
Miércoles 5 de diciembre a las 18:00. Biblioteca
Jueves 22 de noviembre a las 18:00. Auditorio
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Los curadores de la muestra Pablo Suárez. Narciso plebeyo, Jimena Ferreiro y Rafael Cippolini, conversarán en el auditorio sobre los principales ejes sobre los que trabajaron, para compartir con el público algunas de sus posibles lecturas sobre la obra de Suárez.
Intervención de Pablo Suárez en la mesa redonda “Nueva actitud de los artistas”, que tuvo lugar en el Museo de Arte de Buenos Aires el 16 de julio de 1965. De ella participaron además los artistas Ernesto Deira, Armando Durante, Kenneth Kemble, Méndez Casariego, Marta Minujín, y Luis Felipe Noé. El debate fue coordinado por el director del museo, Hugo Parpagnoli.
Pablo Suárez siempre sostuvo que Antonio Berni, a quien conocía desde su juventud, fue una de sus grandes influencias. Sin dudas hay muchísimos rasgos de las Ramonas de Berni en las Muñecas bravas de Suárez, pero sobre todo hay un interés general compartido por ambos en desarrollar un realismo crudo –de fuertes implicancias políticas–, a partir de la reinterpretación de ciertos temas populares y de la utilización de materiales considerados “bajos” o de desecho.
Para despedir la exposición Pablo Suárez Narciso Plebeyo, los Programas Públicos de Malba realizarán unas jornadas de dos días que intentarán reunir testimonios que permitan reconstruir la figura y alcances de un artista que sin dudas dejó un legado para las nuevas generaciones de artistas.
Jueves 21 y viernes 22 de febrero de 11:00 a 13:00 y de 15:00 a 17:00. Auditorio
La obra de Osvaldo Lamborghini (1940-1985) fue leída en el momento de su emergencia (década del ’70) con asombro, admiración y escándalo por un pequeño círculo advertidos de que algo nuevo, o, al menos, novedoso había ocurrido en la literatura nacional.
Curso
Los 90 no son los 60
¿Por qué Pablo Suárez sintió que su tiempo eran los 90? A partir de esta pregunta trazaremos su itinerario artístico atendiendo a su política en relación al campo, a sus vínculos con otros artistas e instituciones y a su vocación de ser siempre contemporáneo.
Apuntes para una historia del campo cultural en clave Pablo Suárez
Por Jimena Ferreiro
Lunes 4, 11, 18 y 25 de febrero a las 11:00. Biblioteca y salas de exposición