Any geographic mooring produces a visual unconscious that is manifested in how a group of art objects is gathered in a museum. Where a collection speaks from generates modalities of presentation and assemblage that are naturalized in local and regional narratives. If, in the liberating turn proposed by twentieth-century avant-garde art, the south of the continent was repositioned as its north, that shift must, today, be taken one step further—all the more so since the hemisphere’s oldest objects, its huacos, are often wrenched from the world that produced them. The Latin American avant-gardes were not able to bridge that hiatus by merely salvaging those objects from oblivion like a dead language. The present foists on us pressing concerns that muddy the limits of identity: the preservation of the endangered environment, the recovery of ancestral knowledges, the participation of women, the rights of sexual and ethnic minorities, and the restoration of cultural legacies—now rifted from their context—in order to reconstruct memory.
This tessitura of the South inhabits the space of the Malba Collection like a palimpsest of that collection’s previous installations. It includes insertions of present-day works that break up chronological lines to offer an overview of the principle problems art confronts, like a fugue, in its encounter with aesthetic and social debates. These insertions invite memory to blossom far and forward.
“Abaporu y la cultura negra” es uno de los núcleos de la exposición Latinoamérica al sur del sur, un nuevo relato de la Colección Malba que espera la reapertura del museo para su inauguración. Aquí, Gabriela Rangel, directora artística de Malba, explica el conjunto de ideas y artistas que ese conjunto abarca.
“Recuerdo su sentido del humor, de la broma y el hecho de que no era en absoluto convencional”, dice Borges sobre Xul Solar cuando lo recuerda en una conferencia de 1975: “Es uno de los tres hombres de cuya inteligencia no dudé nunca”.
Modalidad virtual, vía Zoom
Un panorama actual del arte latinoamericano a través del lente de la Colección Malba, a cargo de destacados especialistas.
Miércoles de 19:00 a 20:00 a partir del 8 de julio
Modalidad virtual, vía Zoom
En esta serie de videos, el docente e investigador Eugenio Monjeau, realiza una introducción a un conjunto de diez playlists musicales que él mismo programó –invitado por Gabriela Rangel, directora artística del museo– a partir de los núcleos de la exposición Latinoamérica al sur del Sur.
Archivos
Cruz del Sur
Este texto fue publicado por primera vez en 1970 y hoy es propuesto por Gabriela Rangel, directora artística de Malba, como clave interpretativa de la nueva puesta de la colección del museo, que lleva como título Latinoamérica al sur del sur. Dice Rangel: "Al Sur del Sur opera como un palimpsesto escrito sobre la cronología existente de la Colección Malba".
Por Cildo Meireles