As part of a collaboration between Malba, the São Paulo Biennial Foundation and the Brazilian Embassy, a selection of the 35th São Paulo Biennial - Choreographies of the Impossible, which took place at the Ciccillo Matarazzo Pavilion in Ibirapuera Park from September 6 to December 10, 2023, is presented in Buenos Aires.
In the words of the Biennial's curatorial team, the term "choreography" is used to highlight the practice of drawing sequences of movements through time and space, generating multiple and new fractions, forms, images and possibilities, despite infeasibility and negation. An invitation to radical imaginations of the unknown. According to the curators, the participants of this Biennial challenge the impossible in its most varied and incalculable forms: "They live in impossible contexts, develop drifting strategies, cross limits and escape the impossibilities of the world they live in. They face total violence, the impossibility of living in complete freedom, inequalities, and their artistic expressions are transformed by the very impossibilities of our times," they emphasize.
The curatorial collective will be in charge of the selection of the works that will be exhibited in Buenos Aires in two venues: Malba and the Pereda Palace, belonging to the Brazilian Embassy. The museum will present the core group of artists "users of psychiatry" represented by Arthur Bispo do Rosario, Aurora Cursino dos Santos and Ubirajara Ferreira, in dialogue with the exhibition by Rosana Paulino. Works by Aline Motta, Elda Cerrato, Gabriel Gentil Tukano and Manuel Chavajay will be exhibited at the Embassy.
Organized in collaboration with the Brazilian Embassy.
Curators: Diane Lima, Grada Kilomba, Hélio Menezes and Manuel Borja-Villel.
Miércoles 20 de marzo a las 17:00. Biblioteca
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Como antesala de la exposición Coreografías de lo imposible. La 35ª Bienal de São Paulo en Buenos Aires, Malba presenta esta conversación entre dos de sus curadores.
Con obras de Arthur Bispo do Rosário, Aurora Cursino dos Santos y Ubirajara Ferreira Braga, este recorrido participativo ofrece una breve propuesta de pensar a estos artistas en los contextos "imposibles" de las instituciones neuropsiquiátricas.
Arthur Bispo do Rosário vivió recluido durante cincuenta años en la institución manicomial Colônia Juliano Moreira, donde realizó sus creaciones que, según el propio artista, le eran dictadas por ángeles para ser presentadas ante Dios en el Juicio Final.
Los pocos e inciertos datos biográficos de Aurora Cursino dos Santos se esbozan en sus pinturas y dibujos, así como en relatos médicos y documentos psiquiátricos. Como todo archivo de la violencia, estas fuentes son parciales y exigen una lectura crítica.
Artista plástico, Ubirajara Ferreira Braga (Itariri, SP, Brasil, 1928 – Franco da Rocha, SP, Brasil, 2000) comenzó a pintar a los 58 años en el Atelier de Artes del Hospital Psiquiátrico de Juquery, y al final de su vida había producido aproximadamente tres mil pinturas.
La producción artística de Nontsikelelo Mutiti, nacida en Zimbabue, se sumerge en los significados de las trenzas y el cabello como uno de los elementos de la diáspora africana que porta no sólo sentidos políticos y estéticos, sino también subjetivos, que dicen mucho de la vida cotidiana, las experiencias y la historia de las personas negras en la diáspora.
Recorrido
Fui tan paciente
Este recorrido propone una forma de curaduría poética, en intermediación con la visualidad de las obras de Arthur Bispo do Rosario, Aurora Cursino dos Santos, Nontsikelelo Mutiti y Ubirajara Ferreira Braga.
A cargo de Fran Cus
Jueves 23 de mayo a las 18:00. Sala 1